fallback

Близо 60-70% от стоките в хипермаркетите са от български доставчици

За десет години навлизането на търговските вериги увеличава заетостта на търговията на дребно с 12%, показва проучване на Института за пазарна икономика

14:30 | 04.09.17 г. 15

Стоките от български доставчици съставляват приблизително 60-70% от общия обем на изделията, продавани в магазините на търговските вериги.

Това е един от изводите в изследването "Видимите и невидимите ефекти от навлизането на модерната търговия в България: факти срещу митове" на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Принос

Търговските вериги извършват сериозни инвестиции в страната - към края на 2015 г. преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са 2,6 млрд. лева, или 5,8% от общите ПЧИ с натрупване към този момент, сочи проучването, предоставено на Investor.bg.

В него се посочва, че един от митовете около модерните търговски формати е този за масовите фалити на малки магазини и загуба на работни места.

Статистиката показва, че между 2005 г. и 2015 г. заетите в търговията на дребно нарастват с около 12%. Този ръст показва, че навлизането на модерните търговски формати на практика води до нетно увеличение на заетостта в сектора, коментират от ИПИ.

В института посочват и факт, който разбива друг мит, че навлизането на модерната търговия изтласква традиционните търговци от пазара. Фирмите с над 250 заети държат едва 26% от търговията на дребно, пише в анализа на ИПИ. 

От института анализират и друг факт, според който търговските вериги предлагат чувствително по-високи заплати на своите служители в сравнение със заетите в малките фирми.

Средната брутна месечна заплата в супермаркетите през 2015 г. е била 976 лева, или над два пъти по-висока от тази в най-малките предприятия с до девет заети (449 лева), констатират експертите на института.

Според тях трудът в най-големите фирми в сектора е и много по-производителен. За пример от ИПИ дават средната годишна добавена стойност на един служител в хипермаркетите – 22,2 хил. лева, докато при малките фирми тя е едва 5,1 хил. лева.

                                     Десетте най-големи търговски вериги за храни в България, 2015 г.

Източник: Euromonitor, Капитал, данните за приходите са превалутирани от щатски долари по среден курс за 2016 г. от 1,76 лева за долар. *Данните в скоби са за 2014 г.

В ИПИ са категорични, че модерната търговия влияе положително за изсветляване на икономиката, защото големите  търговски вериги помагат за по?

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:57 | 12.09.22 г.
fallback